SEO eller sökmotoroptimering?

10 juli 2022SEO - Sökmotoroptimering0 Kommentarer

SEO eller sökmotoroptimering, är det olika saker?

Du har säkert hört och sett begreppen SEO och sökmotoroptimering i flera olika sammanhang. Är det någon skillnad på dessa begrepp? Nej, saken är den att SEO är en förkortning av engelskans Search Engine Optimization som översatt till svenska blir sökmotoroptimering. Det är två begrepp med samma innebörd helt enkelt. Ok, men vad kan jag ha för nytta av det kanske du tänker? När du ska marknadsföra dig på internet är det viktigt att arbeta med detta om du vill bli synlig i sökmotorer som Google helt enkelt.

Jag kommer här att beskriva övergripande vad detta är och varför du bör vara intresserad av att arbeta med det för din webbplats. SEO kan beskrivas som så att du utformar din webbplats på sådant sätt att sökmotorerna gillar den och värderar den högt. Att du har ett bra innehåll på din webbplats är en grundförutsättning men många andra aspekter är också viktiga att ta hänsyn till, exempelvis hur du strukturerar informationen på webbplatsen. Det bakomliggande systemet är en del, att det är optimerat, vad du använder för system att publicera ditt innehål med, hur teman och mallar är kodade och så att de olika element i koden som är viktiga för att ha en tekniskt bra optimering finns där. Som du märker så är det inte så enkelt som det först kan låta om du vill optimera din webbplats fullt ut.

SEO on-page

När du arbetar med SEO lokalt på din webbplats med innehåll, rubriker, bilder, nyckelord, kod med mera så kallas det on-page optimering. Det är alltså vad du gör lokalt med själva webbplatsen och som ska underlätta för sökmotorerna att indexera din webbplats, och värdera kvaliteten det innehåll du har där. Grundläggande är att dela upp texter i begripliga stycken likväl som att du använder beskrivande rubriker och underrubriker som ska ge en hint om huvudinnehållet i texterna. När du arbetar med bilder är det också viktigt att tänka på att ge dem beskrivande filnamn och alt-texter så att de tydligt kan kopplas ihop med texten. Viktigt är också att du har en bra och genomtänkt struktur och navigering på webbplatsen så den underlättar för besökaren. Det är just besökaren du bygger webbplatsen för. Har du en bra uppbyggd webbplats för besökaren så ser sökmotorerna detta och värderar det.

SEO off-page

När man pratar om SEO off-page så syftar man till det arbete som handlar om att få besökare intresserade av sin webbplats och att få dem att besöka den, likväl som du vill visa för sökmotorerna att din webbplats och ditt innehåll gillas av besökare. Om du på olika sätt lyckas få internetanvändare intresserad av din webbplats så är det tänkbart att de också länkar till den från sin egen blogg, webbplats eller annat internet medie.

Att få länkar till sin webbplats värderar sökmotorerna som en sorts röster för att din webbplats är intressant och kan då ge den ett högre värde så att den visas tidigare i sökresultaten hos till exempel Google. Dock spelar det roll vilka andra webbplatser som länkarna kommer från och det är inte alltid positivt att få en länk till sin webbplats. Kommer det länkar från webbplatser som klassas som spamsajter av till exempel Google kan det till och med få en negativ inverkan på din webbplats. Idag handlar det mer om att få kvalitativa länkar än som det var tidigare kvantitet. Därför är det viktigt att du har en strategi för ditt länkarbete så att det blir så bra som möjligt.

Ovanstående text ska ses som en övergripande bild över de grundläggande delar som bör ingå i en bra sökmotoroptimering. Sedan finns det betydligt mer att jobba med som kan ta dig ännu högre upp i sökresultaten. Jag har tänkt skriva mer om det och då som en liten artikelserie. Stay tuned!

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.